Verkeer

Het verkeer in India is erg rumoerig

Bussen? Die komen amper voorbij, alleen touringcars. Alleen in het rijkere gedeeltje zie je dure auto’s. In India is het heel gewoon als er een Riksja voorbij komt, terwijl je die hier helemaal niet tegen komt.  Een Riksja hoort daar bij het Openbaar vervoer, en is eigenlijk een soort van Fietstaxi.

Het vervoer in India vormt een belangrijk onderdeel van de Indiase economie. Sinds de economische liberalisering in de jaren 90 ontwikkelde de infrastructuur in India zich snel. Vandaag is er een uitgebreid transportnetwerk over land, water en door de lucht.

Openbaar vervoer is de belangrijkste wijze van transport. Het openbaarvervoernetwerk is het meeste gebruikte ter wereld. Het spoorwegnet is het langste en het op vier na meest gebruikte ter wereld. Het vervoer bedraagt meer dan 6 miljard reizigers en ruim 350 miljoen ton goederen per jaar.

Het gebruik van motorvoertuigen is in vergelijking met andere landen laag. In 2008 bereden 13 miljoen wagens de Indiase wegen. Slechts 10% van de gezinnen bezit een eigen motorfiets. De auto-industrie in India is echter sterk groeiende, met een jaarproductie van 3,5 miljoen voertuigen in 2010.

Onderdelen van het transportsysteem zijn door corruptie en gebrek aan investeringen sterk in ontwikkeling achtergebleven. De vraag naar transport stijgt met zo'n 10% per jaar,de bestaande infrastructuur kan deze enorme aantallen niet

bekendste vliegvelden:

Port Blair Airport

Car Nicobar Air Force Base